Recenzia filmu Vyháňač diabla (1. Diel)

28. 01. 2017
6. medzinárodná konferencia exopolitiky, histórie a spirituality

Všetko začalo deň po Vianociach roku 1973.

Islamské volanie k modlitbe na začiatku filmu uvrhlo Ameriku po hlave do prvého premietania snímky režiséra Williama Friedkin exorcista. Počas epického prológu nachádza jezuitský kňaz a archeológ, Lancaster Merrin (Max von Sydow), na vykopávkach v severnom Iraku malú hlavu démona Pazuzu, vyrobenú za tým účelom, aby bojovala proti silám zla, teda, zlo proti zlu'.Pozdějí nachádza aj jeho celú sochu. Merrin však tuší, že démon nemá v úmysle proti niečomu bojovať či niečo chrániť.

Dej filmu sa presúva do Georgetowne v Spojených štátoch, kde dvanásťročná dievčina Regan (Linda Blairová), dcéra herečky, Chris Macneil (Ellen Burstynová) sa začína zmietať v nevysvetliteľných kŕčoch.

Lekári sú bezmocní a tak začínajú uvažovať o možnosti, že je dievča posadnutá. Potom, čo Regan spácha vraždu, je na pomoc povolaný kňaz Damien Karras (Jason Miller). Presvedčený o tom, že sa stretáva so skutočnou posadnutosťou démonom, žiada cirkev o súhlas na vyháňanie. Cirkev súhlasí a na pomoc mu posiela práve Merrin, spoločne sa tak snaží dievča zachrániť. Merrin však počas exorcizmu zomiera na zlyhanie srdca. Karras sa nakoniec podarí dievčinu z pazúrov démona oslobodiť, ale len preto, že ho pozve do svojho vlastného tela. Z posledných síl vyskakuje z dievčinina okna v spálni a dopadá na schody, kde vzápätí umiera.

Prejavy démona boli v tej dobe nevídané (a treba povedať, že doteraz nestratili nič zo svojej děsivosti). Hrdelným, skoro zvieracím hlasom (Lindu Blairova v týchto pasážach filme nadabovala Mercedes McCambridgová - traduje sa, že aby dosiahla požadovaného zafarbenie hlasu, nútil ju režisér jesť surové vajcia, piť tvrdý alkohol a veľa fajčiť).

Zaujímavé tiež je, že v prvotnej verzii filmu bol len hlas detskej herečky, avšak po niekoľkých premietania a podľa ohlasu obecenstva tvorcovia usúdili, že to nie je ono, a film prerobili s dabingom McCambridgové). Regan prevoláva rôzne oplzlosti, ktoré nemali do tej doby v Hollywoode obdobu.

zvracia:

levituje:

otáča hlavu o sto osemdesiat stupňov:

masturbuje s krucifix:

a veru podivne kráča po schodoch:

Kritici naprieč celým svetom boli zdesení, diváci zasa, naopak, nadšení. Aj keď ich mnoho počas premietania filmu skolabovalo, opäť sa postavili do fronty na lístky, aby film videli znovu. Snímka však nevyvolával emócie iba v kinosále. V San Franciscu začal šialený pastor vyháňať démonov, v Harleme zase kňaz vyháňal drogy a v Bostone v tú chvíľu schádzala z divadelného javiska žena, hundrúc, že ​​ju to "stálo štyri doláre a trvalo to len dvadsať minút."

Do marca 1974 sa v Spojených štátoch predalo cez šesť miliónov vstupeniek a film bol tak pripravený dobyť aj zvyšok sveta. Na Vyháňač diabla išlo pozerať ako na šikovne urobený film, ktorý nastavil nové, liberálnejšie medze v hollywoodskej tvorbe. Napriek tomu rozsah reakciou naznačuje, že film - rovnako ako román Williama Petera Blattyho z roku 1971, na ktorom bola snímka založený - udrel hlavičkou na klinec. Exorcista sa totiž dotkol otázok, ktoré boli na svet roku 1973 až príliš živé. To nebola náhoda. Nebol to totiž len produkt svojej doby, snímku usiloval o nadčasovosť. Rovnako ako vyrezávaná hlava démona, objavená v prológu, i Vyháňač zobrazoval boj zla proti zlu, alebo aspoň proti tomu, čo mal na mysli jeho tvorca, ktorý bol konzervatívne založeným, praktizujúcim katolíkom.

V roku 1973 oznámila na tlačovej konferencii filmová spoločnosť Warner Bros, že príbeh sa opiera o jeden historický prípad. V auguste 1949 Washington Post napísal, že jeden chlapec z Rainier v Maralyndu bol pomocou rituálu exorcizmu oslobodený od démonických síl. Bol to nezvyčajný krok. Obrad pochádzajúci z roku 1614 bol považovaný za pozostatok z doby temna a nezodpovedal súčasnému chápanie duševných ochorení. Zaujímavé na tom však bolo, že chlapcov prípad vykazoval neobvyklé skutočnosti. Dohovor v cudzích jazykoch, ktoré nikdy neštudoval a spontánny objavovanie nápisov a symbolov po celom tele. Noviny sa začali o tento príbeh zaujímať z toho dôvodu, že americkou spoločnosťou zrovna zmietala krízy. Amerika sa totiž začala obávať vzrastajúcej sily komunizmu. Nepridali tomu ani špionážne škandály a štrajku odborov, čo zvyšovalo strach z komunistického nepriateľa, ktorý USA už dávno infiltroval.

S takým zahraničným vývojom videl aspoň jeden čitateľ v úspešnom exorcizmu záblesk nádeje. William Blatty, mladý študent univerzity v Georgetowne, chápal posadnutosť ako dôkaz existencie nadprirodzeného zla a úspech vyháňanie ako dôkaz existencie nadprirodzeného dobra. O dvadsať rokov neskôr as novou krízou, oznámil Blatty svoje presvedčenie verejnosti. Aj keď sa živil ako úspešný spisovateľ komédií, zistil, že ho tento žáner obmedzuje. Napísal Vyháňač diabla a potom ho vyprodukoval ako film, aby vydesil novú generáciu Američanov a priviedol ich späť k Bohu, čiže do kostola. Blatty sa týmto cieľom nijako netajil. Svojmu románu přezdíval apoštolská práce. Tridsať rokov po vydaní potom vyhlásil, že ten fakt, že sa kniha stala bestsellerom, považuje za božský zásah, čo mu zabezpečilo pozvanie do relácie Dicka Cavetta.

Blattyho román explicitne zobrazuje zlo v modernej dobe. Na začiatku knihy môžeme čítať ukážku z Lukášovho evanjelia, v ktorom Ježiš konfrontuje démona, doplnenú radom citácií odkazujúcich na súčasnosť. Patrí medzi ne výňatok z odpočúvania FBI, na ktorom gangster rozpráva vtipy o mučení a vraždení ľudí a výpočet komunistických zverstiev proti kňazom, učiteľom a deťom z listu Dr. Toma Dooleyho, amerického doktora, ktorý slúžil vo Vietname, čo evokuje vyhladzovanie Židov nacistami v Buchenwalde, Auschwitz a Dachau. Uprostred knihy je zase zmienka o činoch amerických vojakov, týkajúcich sa opäť Vietnamu.

Na konci roka 1969 sa svet dozvedel, že americká armáda zmasakrovali asi dvesto civilistov v My Lai. Vojna sa zvrhla vo zvrátený rádoby priemyselný podnik, v ktorom boli vojenské jednotky odmeňované podľa počtu mŕtvych; ako predajcovia poistenia. A práve tento aspekt vojny priťahoval Blattyho pozornosť. Tretia časť knihy uzatvára článok z roku 1969, publikovaný v Newsweeku:, medzi vojenskými jednotkami vznikla súťaž spočívajúci v tom, že tá, ktorá zabije desaťtisíc Vietnamcov, strávi celý týždeň v luxusnej rezidencii samotného plukovníka '.

Román taktiež spomína udalosť, ktorú mnoho Američanov považuje za prvotný hriech novodobej éry: vražda JF Kennedyho v roku 1963. Regan totiž navštívi hrob JFK a kostol v Georgetowne, kde započalo Kennedyho manželstvo a ktorý je potom dejiskom odpudivého znesvätenie.

Blatty sa snažil zhromaždiť rôznorodé prejavy zla - trestnú činnosť, komunizmus, genocídu, vojny a vraždy - a výsledkom bol Exorcista.

Ponuka oživiť diabla Blattyho veľmi zaujala. Warner Bros na tlačovej konferencii poukázal na práve vychádzajúce dielo nemeckého teológa Herberta Haaga s názvom Rozlúčka s diablom. Avšak nielen nemecký teológ túžil oživiť záujem o zlo. V novembri 1972 vyzval pápež Pavol VI katolíkov, aby sa vrátili k štúdiu satana: "Zlo nevychádza z nedostatku, ale je to účinný prostriedok, žijúci duchovná bytosť, obľubujúci v perverznosti a marenia vecí ..." Natáčanie filmu dohľad nad dva jezuiti: William O ' Malley (hral tiež otca Dyera, priateľa Karras) a Thomas Bermingham (hral vedúceho Georgetownské univerzity).

Po svojom uvedení dostal Exorcista zmes najrôznejších hodnotenie. Mnohí mhouřili oči nad blasfemickým rouhačstvím, detskú sexualitou a surovú prezentácií zla. Reakcia na film tak boli rôznorodé, od označenia R (deti pod sedemnásť rokov len s doprovodom), až po prípady divákov, ktorí sa po zhliadnutí psychicky zrútili alebo spáchali samovraždy. Vo výsledku to znamenalo, že film bol odsúdený určitým počtom klerikov, napríklad protestantom Billym Grahamom. Ovšem periodikum Catholic News prišlo s týmto titulkom: Vyháňač diabla vyžaduje vašu pozornosť, nehľadiac na jeho jazyk a štýl.

exorcista

Ďalšie diely zo seriálu